خبرهای داغ از ۴ گوشه دنیا

..خبر - سرگرمی - دانلود

خبرهای داغ از ۴ گوشه دنیا

..خبر - سرگرمی - دانلود

طرح سنای آمریکا: مجازات "نوکیا زیمنس" به دلیل فروش تجهیزات شنود

" چارلز شامر " سناتور دموکرات مجلس سنای آمریکا به همراه سناتور جمهوریخواه " لیندسی گراهام " در پی ارایه طرحی برای تصویب در سنا هستند که به موجب آن شرکت هایی که به دولت ایران ابزار پیشرفته شنود مکالمات تلفنی و کنترل فضای وب را فروخته اند در آمریکا مورد تحریم قرار بگیرند.

به گزارش"عصر ایران" این دو سناتور دلیل ارایه این طرح خود را متوقف کردن گردش آزاد جریان اطلاع رسانی از سوی دولت ایران در پی اعتراضات مردمی به نتایج اعلام شده پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران دانسته اند .

این دو سناتور آمریکایی همچنین با ارسال نامه ای به هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا از وی خواسته اند تا در اجلاس آتی سران گروه 8 کشور صنعتی در مذاکره با شرکای اروپایی و اعضای دیگر گروه 8 از آنها بخواهند که مانع همکاری شرکت های اروپایی با دولت ایران شوند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هفته گذشته با چاپ گزارشی نوشته بود که دولت ایران تجهیزات پیشرفته ای برای شنود مکالمات تلفنی و کنترل ارتباطات اینترنتی شهروندان خود از شرکت سازنده تجهیزات ارتباطی فنلاندی – آلمانی " نوکیا زیمنس " خریداری کرده است.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه ، سخنگوی شرکت فنلاندی – آلمانی " نوکیا زیمنس " نیز روز گذشته فروش تجهیزات پیشرفته شنود تلفن را به ایران در سال 2008 تایید کرده ولی این ادعا را که این تجهیزات می تواند برای سانسور فضای وب مورد استفاده قرار بگیرد را رد کرده است .

دو سناتور مزبور آمریکایی با اشاره به این گزارش خواستار قطع ارتباط تمامی شرکت های بزرگ غربی با دولت ایران شده اند و افزوده اند: در حالی که شرکت های بزرگ آمریکایی قوانین تحریم ایران را رعایت می کنند اما شرکت های دیگر کشورهای غربی از جمله اروپا با فروش تجهیزات و انتقال تکنولوژی های حساس به ایران به دولت این کشور اجازه می دهند که گردش آزاد اطلاعات را محدود کند.

سناتور گراهام در مورد مفاد طرح پیشنهادی خود گفت : " این طرح شرکت هایی را که به دولت ایران تکنولوژی های پیشرفته ای برای کنترل شهروندان ایرانی فروخته اند ، وا می دارد که از ارتباط تجاری با ایران دوری جویند چرا که در صورت تصویب این طرح این شرکت ها تحت تحریم دولت آمریکا قرار خواهند گرفت و از آن پس حق انعقاد یا تمدید قرار داد با دولت آمریکا را نخواهند داشت .

سناتور گراهام در این زمینه با اشاره به شرکت اروپایی " نوکیا زیمنس " افزود : " این شرکت باید هزینه سنگینی بابت اقدام خود در فروش ابزارهای محدود کننده گردش آزاد اطلاعات به دولت ایران ، بپردازد . "

در طرح دو سناتور مزبور آمریکایی دولت آمریکا موظف شده است که با تهیه لیستی شرکت هایی را که در ماه ها و سال های گذشته تجهیزات پیشرفته محدود کننده آزادی گردش اطلاعات را به دولت ایران فروخته اند مشخص سازد.

پس از این مرحله و در صورت تایید اطلاعات این لیست این شرکت ها از انعقاد قرار داد با دولت آمریکا محروم می شوند و شرکت هایی هم که در حال حاضر با دولت آمریکا قرارداد همکاری دارند پس از انقضای مدت قانونی آن ، از تمدید قرار داد خود با دولت آمریکا محروم خواهند شد.

شرکت زیمنس هم اکنون بیش از 2000 قرار داد همکاری با دولت آمریکا دارد که تنها 300 مورد آن با وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) است . این شرکت تنها در سال 2009 قراردادهایی را به ارزش 250 میلیون دلار با دولت آمریکا منعقد ساخته است . در حالی که شرکت ادغام شده فنلاندی - آلمانی نوکیا زیمنس تنها 6 قرار دا د به ارزش 5 میلیون دلار با دولت آمریکا منعقد کرده است . 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد